קטעים מתוך הספר – אי-צ'ינג – ספר עבודה – מרקם הוצאה לאור

קטעים מתוך הספר – אי-צ'ינג – ספר עבודה

מבוא

האי-צ'ינג, ובתרגום מילולי ספר התמורות, הוא אולי הספר העתיק בעולם. כמו התנ"ך, הפירמידות והקתדרלות הגותיות הגדולות, ספר התמורות הוא פרי שיתוף פעולה שנמשך מאות בשנים.

הרובד העתיק והעמוק ביותר של הרעיונות שבספר זה נמסר במקור כנראה על-ידי זקני שבטי הסיביריים הנוודים, אבותיהן של תרבויות אסיה ואמריקה כאחת. … הם לא ניסו להתוות מפה קבועה של היקום. במקום זאת, הם הצמיחו בתהליך אורגני מדריך לאופן שבו משתנים דברים

מעבר לראיית ספר התמורות כמעשה מרכבה של היסטוריה, מדיניות ושלטון, פילוסופיה, מוסר, אתיקה, וכן מדריך שימושי לחקלאות, מזג-אוויר, ומדע, האמין קונפוציוס בשימוש בספר זה כסמכות הקובעת ומגדירה את התפתחותו הפנימית. הוא אמר: "במקום לשקוע בדיבורי סרק, נראה לי חשוב יותר ומרחיב דעת לבטא את עצמי בפעולות החלטיות."

הוא בילה את שנותיו האחרונות בלימוד של ספר התמורות ובעריכת ניסיונות עמו, ומספרים שרצועות העור, שחיברו את הקלף שעליו היה כתוב הספר, התבלו והוחלפו שלוש פעמים. אומרים גם שקונפוציוס הצטער על כך שלו היו לו עוד חמישים שנים לחיות, היה ממשיך ללמוד את "התמורות", ובכך היה נמנע משגיאות ונעשה אדם ללא דופי.

ספר התמורות שימש מאז ומתמיד כאמצעי לבודד את רגע ההווה ולצפות בעתיד. השימוש בספר התמורות לקבלת עצה או חיזוי, (על-ידי הטלת שלושה מטבעות על משטח ישר שש פעמים או על-ידי חלוקה אקראית של 50 זרדי עץ קטנים,) היא דרך לעצור את העולם, או את הזמן.

חשבו על כך כעל פעולת הצילום במצלמה המקפיאה תמונה של הרגע, כך שניתן יהיה לבחון את משמעותה ביסודיות. טקס זה של עצירת הזמן (או "ההשתנות", אם תרצו) תוך כדי מחשבה על שאלה מסוימת, היא דרך לכוונן את ה"עצמי" ואת הנסיבות שלכם בהקשר לרקע של כל מה שנגלה ביקום. תוכלו אז להשתמש בזווית ראייה זו ולהגיע בעזרתה לתובנה של הגורל שלכם.

כיצד פועלת השיטה

מאז ומתמיד השתמשו בני האדם באמצעי חיזוי כדי לבחון את המציאות שלהם ולפרש את משמעותה. אמצעים אלה כללו עלי תה, גרמי שמים, עצמות, קלפי טארות, מטוטלת, כפות ידיים וכדור קריסטל. אמצעי הניבוי ("האוראקל") מספק תבנית מסוימת בנקודה מסוימת בזמן, שניתן לנתחה לאור בעיה מסוימת.

דמיינו לעצמכם לרגע את המציאות שלנו כשפופרת זמן העוברת בחלל. אנחנו נמצאים בזרימה מתמדת בשפופרת וכך גם כל מה שאנחנו תופשים. נניח שיכולנו ברגע מסוים, ברגע בעייתי אולי, לעשות חתך בשפופרת ולבחון את החתך שהתקבל; היינו רואים את כל המרכיבים בטבע שפועלים באותו הרגע, ואת היחס המידי בינם לבין עצמם. על-ידי הערכת תבנית היחס בין הדברים ברגע נתון, ניתן לנבא למה נוכל לצפות בחיינו מהכוחות הפועלים ומהנטיות המתחייבות בקוסמוס.

 שאלתכם הכנה הופכת, באמצעות התבנית האקראית של נפילת המטבעות, למיקרוקוסמוס שניצב מול המאקרוקוסמוס של היקום ונוצר על-ידו. כמו בעליונים, כך בתחתונים. כפי שתנועת גרמי השמים דומה לתנועת האטום, כך מצבנו על-פני האדמה דומה לכוחות הפיסיקליים הבו-זמניים המתרחשים מרגע לרגע ביקום, והוא בעצם תולדה שלהם. כשאתם בונים הקסגרמה [/שישה; שישה קווים] על-פי שש הטלות המטבעות, ומעיינים בטקסט המתאים בספר התמורות, נפתח בפניכם צוהר אל אותם הדפוסים המקבילים ביקום.

המדריך שבידכם ינחה אתכם במבוכי המעבדה של היקום. אתם הנכם החוקרים, והניסויים שאתם עורכים ומתעדים בספר זה יובילו אתכם בסופו של דבר להבנה רחבה יותר של הקוסמוס ושל ה"עצמי" שלכם, שהם אותו הדבר עצמו.

כיצד להשתמש במדריך זה

מפגש מזרח ומערב

… האי-צ'ינג – ספר עבודה נכתב כדי לאפשר לאדם המערבי גישה לספר התמורות, מבלי לסלף את המונחים הסיניים המקוריים. … הטקסט של 64 ההקסגרמות במדריך אינו תרגום ישיר של המקור הסיני; בניסיון להביא את המהות ואת הרעיון שביסוד הטקסט העתיק בצורה נהירה להבנה המערבית העכשווית, המדריך מכיל מונחים מודרניים במקום סמלי-המילים שבמקור, שאינם אומרים דבר למי שאינם מכירים את משמעותם של אווז הבר או הדרקון המעופף. יש אנשים שניחנו בהבנה מיתית, ומסוגלים להבין את מלוא משמעויותיהם של ביטויים ציוריים יפהפיים אלה שמקורם בתרבות מלפני 5000 שנה, אולם לרוב הקוראים הם עמומים. ויחד עם זאת, לטריגרמות [/שלשות; יחידות של שלושה קווי יסוד] שיוצרות את ההקסגרמות, ליסודות הטבע שהן מייצגות, ולדינמיות של רצף ההקסגרמות משמעות אוניברסלית חשובה, וזו מופיעה בשרטוטים שלצד הטקסט.

עם השימוש במדריך ורישום של תוצאות השאלות שתציגו לו, תגיעו להבנה אישית של שישים וארבעת המצבים האנושיים. ככל שתוסיפו לתעד את שאלותיכם, תיצרו בעצם מן יומן, מפה של נתיבכם בקוסמוס, הטאו. דפוסים יתגלו בחייכם, ותבחינו באפשרות מסוימת לצפות מראש את האופן שבו מצבים סבוכים ועדינים באים על פתרונם. תפתחו יכולת לקבל את מה שנגזר, תזהו את גבולות היכולת שלכם להשפיע על מצבים מסוימים, ומעל לכל, תטפחו את היכולת הנעלה מכולן, האינטואיציה.

… ההתנסות תהיה המורה שלכם, וספר העבודה יהיה המחשב שאוגר עבורכם את הנתונים. עם כלי לימודי כזה, קל להיזכר ולשחזר התנסויות קודמות. הוא יגביר את כושר ההתבוננות שלכם ואת המודעות שלכם לנטיות מסוימות. תוכלו להתחיל לשים לב לאופן שבו דברים קורים לכם. תוכלו ללמוד להימנע מסכנה, להיענות להזדמנויות, או לזהות מתי הזמן לסגת. תהיו רגישים יותר לדינמיקה הפנימית של המבנה הפסיכולוגי שלכם, ותינתן לכם ההזדמנות לחולל שינוי של ממש בחייכם או לחזק את הדרך שאתם הולכים בה.

הקסגרמה מספר 1:

שמים – הכוח היוצר

הכוח היוצר הוא לא פחות מאשר הנפץ בפצצת האבולוציה. זהו זמן יוצא דופן מבחינת השראה, אנרגיה ורצון. ניתן להשוותו לכוח המחולל של הבריאה ברגע שהזרע חודר את הביצית ומפרה אותה. עוצמתו של הזמן הזה היא בהנחיה הראשונית, הדוחפת אותנו אל ייעודנו, למרות המחשבות הווכחניות או הסרבניות של הכרתנו.

כל הפעילות תתמקד עתה בנושאים הדורשים פעולה. יש בכוחך עכשיו להזניק את עצמך ואת האחרים אל מעשים גדולים ומשמעותיים. כוון עוצמה חדשה זו בתבונה. בחר במשימות אשר יהיו לתועלת ולהשראה לאנושות כולה. מטרות צודקות וראויות יזכו להצלחה עילאית.

בעניינים מדיניים או עסקיים יראו בך כעת את המנהיג או את הכוח המוביל. אחרים יפנו אליך לקבלת הנחיה ועצה. יש לך עכשיו הזדמנות להביא את מאווייך האישיים לידי תיאום עם צורכי החברה ובכך להשכין סדר ושלום. ביכולתך לכונן עכשיו מסגרות וחוקים ולארגן אחרים ללא מאמץ, ובכך לגרום להם לשגשג ולמצוא את אושרם. לאור הדוגמה האישית שתציב, הסובבים אותך יפתחו את חושיהם הגבוהים. זוהי אכן תקופה בעלת משמעות שאין דומה לה.

השלך מעליך את ההפרעות והזוטות המקריות. אתה חייב להשתמש בזמן הזה בחכמה ולא לבזבז את הכוח היוצר הנדיר שזמין לך על פעילויות בלתי מכוונות. כל שתעשה עתה יוביל אותך אל יעדים גדולים עוד יותר, לכן עליך לשמר את משאביך ולנהלם בזהירות. עיתוי נבון הוא גורם חשוב פה. היה ער לסימנים המורכבים של הזמן מתוך נכונות מתמדת לפעולה, בעודך שומר על הבחנה ברורה ועל יושר פנימי קפדני. דע לאן יובילו פעולותיך. דע מתי להימנע מפעולה. מודעות מיומנת ונבונה כזאת היא אכן סימן לאדם נעלה.

יחסיך הבין-אישיים בתקופה זו יתרכזו סביבך. משפחתך או בן/בת-זוגך יצפו ממך למנהיגות. טול יוזמה בביטחון. בו-בזמן, בתוך העצמי, כל הצמיחה מואצת. פתח חוסן פנימי, תוך דבקות בעקרונות נאצלים ובמטרות מרחיקות לכת. התעלם משיקולים שאינם חשובים או שאינם שייכים לעניין. ההצלחה קרובה והיא לא תתמהמה.

ללא קווים משתנים, הכוח היוצר הוא אות בעל משמעות עמוקה. הטריגרמה שמים, יצירתיות, חוזרת מעל ומתחת. מה שתיצור עכשיו יהווה בסיס והשראה למה שתתנסה בו בהמשך. כל פעולה שתנקוט כעת תקבע את גורלך. תמיד תוכל לשחזר את צעדיך אל ההתחלה, אך לעולם לא יהיה סוף למה שאתה עומד לחולל ולהניע עכשיו.

והיה וכל הקווים משתנים, החיזוי הוא בעל משמעות עמוקה ביותר. אופייך מעוצב, מוגדר ומאוזן היטב. ביכולתך לגרום עכשיו להשפעה ניכרת ובעלת ערך בעולם.

הקסגרמה מספר 2:

אדמה – היענות טבעית

איכויות הכניעה וההיענות של הטבע נמצאות במוקדו של הזמן הזה. הטבע נענה ברגישות לדרישות עונות השנה. הוא מתרבה, מסתגל ומפתח את עצמו בהתאם; מרפא את עצמו כאשר נפגע, ומקיים בחריצות ובזריזות כלכלה מאוזנת. הטבע הינו המצע הנענה והמגיב לכל האירועים על פני האדמה. עוצמתו של זמן זה נובעת מהיכולת להגיב מתוך היענות טבעית לריבוא הדברים שמקיפים אותך, תגובה התואמת את חוקי הטבע.

בימים אלה אתה מטפל במציאות בפועל יותר מאשר באפשרויות בכוח. אתה יכול לדעת רק את המצב כפי שהוא נגלה סביבך, אך לא את הכוחות הפועלים מאחוריו. לכן, אל לך לפעול באופן עצמאי או לנסות להנהיג אחרים. אם תעשה כן, תאבד את הדרך ותגיע לידי בלבול. כיוון שאינך נמצא בקשר עם הכוחות הפועלים במצב, אתה זקוק לחברים ולעוזרים כדי להגשים את מטרותיך. אם תוכל לקבל זאת, תמצא הדרכה. ברגע שתיענה בטבעיות ותניח לעצמך להיות מובל, תוכל להגשים גם את הגדולות שבמטרות.

שמירה על עמדה של היענות טבעית, אפילו בנושאים המורכבים של עסקים ופוליטיקה, תבטיח שתהיה קשוב ומכוון אל עצמך. בתקופה זו, גישה כזאת היא בעלת חשיבות ראשונה במעלה בכל הקשור ביחסיך לעניינים ארציים. בעזרתם של ידידיך ושותפיך אתה תובל אל העמדה הטובה ביותר האפשרית. מעל לכל, רסן את הדחף להוביל בתקיפות במצבים אלה.

ייתכן שאתה מתחיל לסמוך יתר על המידה על כוחך, ושוכח שכוח יכול להיות מסוכן כשהוא אינו מכוון כראוי. זהו זמן של התבוננות עדינה באי-עשייה כדרך להגשמת משמעות אמיתית בחייך. מערכות יחסים יהיו המבחן לתפישה זו. חשוב שתהיה עכשיו רגיש במיוחד ליקיריך. קבל אותם כפי שהם. אפשר להם ליטול יוזמה ולהנהיג. היצמד בתקופה זו לערכים מסורתיים בניהול ענייניך הבין-אישיים והימנע מניסיונות תוקפניים להשיג את מבוקשך.

בתוך העצמי, הקדש זמן להיות לבדך בחשיבה אובייקטיבית, תוך שאתה שוקל את כיוון חייך. התבונן ברעיון שכל דבר שעל פני האדמה, טוב ורע, נתמך על-ידי הטבע. שאף להרחיב את עמדותיך ואת דעותיך, והסתכל על העולם מתוך פתיחות הדעת. אובייקטיביות תשמור על טוהר ההיענות הטבעית שלך בעוד היא מקנה חוסן לאופייך ושלווה פנימית במגעיך עם העולם החיצוני.

הטריגרמה אדמה, מוכפלת. קבלה מעל ומתחת, מפנים ומחוץ; אין לה דחף-עצמי, אלא היא נענית לכל בשלמות. בצורתה הבלתי משתנה, היענות טבעית דורשת קבלה מעודנת יותר בכל הקשור לסביבתך בכלל. צמיחה ושינוי ייבלמו על ידי דעות סובייקטיביות. היפתח, הרחב את אופייך כדי לאמץ את העולם. אז תמצא הדרכה לאורך הנתיב הנכון.

כאשר כל הקווים משתנים, משתמע שככל שתמשיך לדבוק בחזונך, כן יגברו חוסנך הפנימי ועוצמתך האישית. אתה תשיג את מטרתך באמצעות התמדה וסבלנות. מצב חדש זה יהפוך להיות קבוע.